Ook dit jaar reed ik tijdens de Dutch Design Week (#ddw19) mee als Renault Design Rides taxi chauffeur. Renault had wederom een primeur; 35 spik-splinternieuwe Renault Zoe’s, model 3. En allemaal wit omdat ze rechtstreeks van de lopende band kwamen. De allereerste levering in Nederland, op dat moment zelfs nog niet beschikbaar bij de dealers.

Als enthousiast Renault Zoe rijder (zie eerdere blog) was ik erg benieuwd naar de verschillen met mijn eigen Renault Zoe, een model 2. En die zijn er.

Zo heeft de vormgeving een duidelijke opfrisbeurt gehad, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. Denk aan de nieuwe LED verlichting voor en achter, een nieuw interieur dat grotendeels gemaakt is van gerecycled materiaal, een nieuw, modern dashboard en een tablet-groot touchscreen voor de board computer. Die ondersteunt bovendien nu ook Android Auto en Apply CarPlay zodat je Google maps, iTunes en andere handige apps kunt bedienen via de tablet. Verder zit er optioneel in het middenconsole een plateau voor het draadloos opladen van je smartphone.
De model 3 heeft een 25% grotere accu; 52 ipv 41 kWh. Volgens de WLTP norm gemeten heeft de Zoe daarmee een actieradius van 395km. Dat komt redelijk overeen met mijn eigen ervaring. Op mijn dagelijkse route haal ik met de 41kWh accu zomers zo’n 300km, omgerekend zou dat met een 52kWh accu 375km worden.
Ook heeft het nieuwe laadcircuit van de model 3 meer oplaadmogelijkheden. De lader van de model 3 kan zowel AC laden (3.7, 11 en 22kWh) alsook DC quick laden (50kWh). Zodat je de auto behalve thuis, nu onderweg ook bij een snellaad-station kunt opladen. Met 30 minuten laden kun je weer 150km extra rijden. Lange afstanden afleggen met zijn daarmee prima te doen.

Handig is ook de nieuwe ‘B’ modus, een energiebesparend alternatief voor de bekende D(rive)-modus. In de ‘B-modus remt de auto nog meer op de motor dan in de ‘D’-modus. De motor werkt dan als energieregenerator (lees: dynamo) die je accu weer oplaadt waardoor je actieradius nog meer toeneemt. Da’s anders rijden dan je gewend bent maar het went erg snel. Na een tijdje weet je niet beter en raak je het rempedaal nauwelijks nog aan.
Al met al is de nieuwe Zoe wat mij betreft een aanrader. Zodra ik aan een nieuwe toe ben is de Zoe model 3 een serieuze kandidaat.