Regelmatig verzorg ik 1-dags Arduino workshops en natuurlijk streef ik elke keer naar voldoende inschrijvingen. Om dat te bereiken maak ik onder andere gebruik van Google AdWords. Je weet wel, die kleine advertenties die boven, onder of naast je zoekresultaten staan wanneer je “iets” hebt ge-Google-ed.

Google AdWords

Een Google Ad campagne starten is een fluitje van een cent. Eerst een account aanmaken, danĀ  een advertentie maken en wat bijpassende treftwoorden invullen en tenslotte geld storten. Ter controle nog zelf wat googlen om te testen of je advertentie inderdaad voorbij komt en klaar is Kees. In de dagen erna kun je via het Google Adwords dashboard blijven volgen hoe je advertentie scoort om daarmee je campagne verder te optimaliseren.

Het plaatsen van Google-ad’s is uiteraard niet gratis en dus wil je een zo groot mogelijk rendament; “zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep naar je website verleiden tegen zo laag mogelijke kosten”. Maar ja, hoe optimaliseer je een campagne? In eerste instantie kwam ik niet verder dan “welke trefwoorden werken wel, welke werken niet”. Maar gelukkig biedt Google een gratis AdWords-welkomstservice. In minder dan 30 minuten lopen ze samen met je door je campagne en geven ze tips om die te verbeteren. En ja ook ik ben sceptisch maar ik heb het gesprek ervaren als een echte win-win. Hier zijn 7 tips die ik heb toegepast:

1) Bouw een campagne op met meerdere losse advertenties en met meerdere links

De verschillende advertenties worden afwisselend getoond en voor iedere advertentie worden aparte statistieken bijgehouden. Advertenties die na verloop beter blijken te scoren (lees: vaker aangeklikt worden), worden verhoudingsgewijs ook steeds vaker getoond. Zo kun je uitproberen met welke advertentieteksten jij jouw doelgroep het beste bereikt.

Verder kun je aan een advertentie nog een zgn “extensie”-linkje koppelen. Zo kun je vanuit de advertentie niet alleen laten verwijzen naar de subpagina waarvoor de advertentie bedoeld is maar je kunt ook een linkje toevoegen die bijvoorbeeld naar de hoofdpagina van je website verwijst. Daarmee verhoog je de kans dat een consument minimaal op een van beide linkjes klikt. Je vindt dit onder het tabblad ‘advertentie-extenties’.

2) Optimaliseer op de kwaliteitsscore van je zoekwoorden

Ieder zoekwoord wordt door Google beoordeeld op zijn zoekwaarde. Daarbij kijkt Google o.a. naar hoe goed het trefwoord past bij je advertentietekst(en) en naar hoe goed het past bij de website waarnaar de advertentie verwijst (Let op: dit blijkt hoofdlettergevoelig!). Maar mensen zijn gewoontedieren zijn en dus is het goed om ook zo goed mogelijk aan te sluiten bij zoekgewoontes. Dus analiseert Google ook hoe vaak jouw zoekwoord bij eerdere zoekakties al eens gebruikt is. Hoe beter e.e.a. past, hoe hoger de kwaliteits-score van je zoekwoord.

Een kwaliteitsscore vanaf 6/10 is redelijk. Trefwoorden met een lagere score kun je beter vervangen of weg laten. Ze toch laten staan werkt zelfs tegen je. Het levert Google immers een veel positiever merk-imago op (bij zowel adverteerders als bij consumenten) als alle aangeboden advertenties maximaal relevant zijn. Slecht passende advertenties worden daarom zoveel mogelijk gemeden. Hoe hoger jouw gemiddelde kwaliteitsscore is, hoe groter de kans dat jouw advertentie wel getoond wordt in plaats van die van jouw concurrent. Dus beter 10 goeie dan 100 matige zoekwoorden.

P.s. andersom kun je die kwaliteitsscore natuurlijk ook gebruiken om je teksten in je advertentie en op je webpagina te optimaliseren (lees beter op elkaar af te stemmen).

3) Optimaliseer op de CTR waarde van je zoekwoorden

Nadat je campagne een poosje loopt krijg je steeds meer informatie waarop je kunt gaan bijsturen. Zo zie je per zoekwoord het aantal vertoningen en het aantal klikken. De verhouding daartussen resulteert in een zgn CTR score. Hoe hoger de CTR score, hoe succesvoller dat zoekwoord is. Ervaring leert dat een CTR score van 2% of hoger een prima waarde is. Zoekwoorden met een lagere score dan 1% kun je beter laten vervallen (om dezelfde redenen als hierboven beschreven zijn voor de kwaliteits-score). Uiteraard wordt de betrouwbaarheid van de CTR score beter naarmate de campagne langer loopt en de advertentie vaker vertoond is.

4) Segmenteren en campagnes evt splitsen

Google ad’s worden standaard zowel getoond op de Google zoekpagina alsook op zgn ‘partner websites’ (bijv. Google-maps, YouTube, etc). Je kunt dat zo laten of je kunt ervoor kiezen om alleen bij een van beide groepen te adverteren. Wat een verstandige keuze is hangt erg af van je campagne. Op je Google dashboard kun je middels de functie “segmenteren” per categorie zien hoe je doelgroep reageert op je zoekwoorden. Sommige oekwoorden zullen in de ‘Google’ categorie een hoge CTR score geven, terwijl datzelfde zoekwoord in de ‘partners’ categorie juist een lage CTR score geeft, of andersom.

5) Optimaliseer het CPC bod en bod-limiet per zoekwoord

CPC staat voor “Costs-per-Click” en standaard staat die waarde op automatisch ingesteld. Google bepaalt dan mede aan de hand van jouw maximale dagbudget eenĀ  streefkostprijs per zoekwoord. Zeker in het begin van je campagne is die automatische stand prima. Zo kun je wat ervaring opbouwen over welke van jouw zoekwoorden het meest gebruikt worden en welke zoekwoorden het vaakst leiden tot een daadwerkelijke klik. Stel nog wel even een maximaal-budget-per-zoekwoord in. Daarmee voorkom je dat je hele dagbudget met 1 klik wordt opgebruikt.

Op het moment dat je voldoende zicht hebt op je meest succesvolle zoekwoorden kun je ervoor kiezen om de CPC voor die zoekwoorden handmatig een hogere waarde te geven. Uiteraard zal je advertentie dan vaker getoond worden, want advertenties met de hoogste CPC waarde krijgen voorrang van Google.

6) Probeer je campagne uit, maar niet als gewone consument

Binnen de Google AdWords omgeving zijn een aantal tools beschikbaar waarmee je kunt inschatten hoe je campagne zich in de werkelijke wereld zal gaan gedragen. Je vindt ze onder het kopje hulpprogramma’s en analyse. Een erg handig tool is de zgn “Google verkeer-schatter”. Daarmee kun je inschatten hoe vaak jouw advertentie zichtbaar zal zijn, per zoekwoord en op basis van jouw budget instellingen.

Een ander voorbeeld is de functie “Advertentievoorbeeld en -diagnose”. Deze functie gedraagt zich nagenoeg hetzelfde als de normale Google zoekmachine, met als belangrijkste uitzondering dat er nu geen rekening gehouden wordt met jouw “niet-klik-gedrag”. In normaal gebruik wordt dit gedrag door Google namelijk geinterpreteerd als “niet geinteresseerd in deze advertentie en opnieuw tonen heeft dus geen zin“. Je voorkomt met deze diagnosefunctie dus dat jouw advertentie op jouw PC niet meer getoond wordt, iets wat je in dit geval juist wel wilt.

7) Bel de Google Adwords service-desk voor uitstekende support

De mensen van Google zijn vriendelijk, goed getrained en erg behulpzaam. Hun belang is ook jouw belang, maar daar gebruik van.

7 tips voor een effectievere Google Adwords campagne