Per dag 100 nieuwe ideeën bedenken lijkt erg veel, maar met een beetje brainstormen kom je al snel een heel eind. Iets moeilijker wordt het om 10 góéde, lees: bruikbare ideeën te genereren; oplossingen voor echte problemen. Nóg veel lastiger is het om 1 goed idee te bedenken en ook als succesvol produkt op de markt te brengen. Want zoals het gezegde luidt: “1 fantast kan meer bedenken dan 100 wijzen kunnen realiseren“. En da’s eigenlijk toch wel het ultieme doel van een produkt-ontwikkelaar: een werkende oplossing bieden voor een probleem of behoefte en liefst zodanig dat klanten ervoor willen betalen.

Lange tijd was technologie leidend, het waren techneuten die nieuwe vindingen deden en andere techneuten die daar weer produkten mee bedachten. Designers ontwierpen er dan nog een leuk kastje en verpakking omheen en marketeers ontwikkelden strategiën om het produkt vervolgens in de markt te zetten. Maar tijden veranderen. Kennis en technologie zijn alom beschikbaar; even googlen en je vindt allicht iemand die biedt wat jij nodig hebt, of op zijn minst delen ervan. Ook de hoeveelheid open-source technologie groeit exponentieel. Nog even en we downloaden een bestand van een toffe LED armatuur en printen die uit op onze 3D thuisprinter.

Technologie en kennis zijn aan het emanciperen. Het is niet langer sec het domein van specialisten maar lijkt van ons allemaal te worden. En iedereen met een leuk en fris idee gaat er daarom van uit dat zijn/haar idee met een handomdraai gerealiseerd kan worden. Steeds meer opleidingen worden ook met deze gedachte ingericht, competentiegericht en vraaggestuurd onderwijs. En ergens hebben ze ook wel het gelijk aan hun kant. Want met relatief weinig technische kennis en met betrekkelijk goedkope middelen kun je tegenwoordig al hele leuke dingen doen; foldertjes, nieuwsbrieven en zelfs magazines ontwerpen, er je eigen website omheen bouwen, aanvullen met je eigen audio en/of video-opnames, een dotje social media erbij. Een kind kan de was doen.

Maar als je een stap serieuzer wilt en het commodity niveau wilt overstijgen dan is het ook anno nu toch nog steeds niet vanzelfsprekend om in een korte tijd iets goeds op de markt te brengen. Kennis en techniek zijn in dit geval lang niet altijd off-the-shelf beschikbaar en het realiseren van een goed idee kost vaak meer tijd en energie dan de bedenker ervan had gehoopt. En dan heb je toch een techneut nodig om het voor elkaar te krijgen. Maar ja, die hebben traditioneel weinig kennis van design en usability. Een typische cultuurclash tussen de zorgvuldige top-down denkers en de creatieve bottom-up denkers. De een wil pas beginnen als ie precies weet wat ie moet maken en de ander wil dingen kunnen blijven aanpassen, liefst tot op (of zelfs na) het moment dat het produkt over de (virtuele) toonbank gaat.

En daar begint de rol van de Creative Technology Engineer. Hij/zij is een cruciale schakel tussen deze twee denkwerelden. Snapt enerzijds de dynamiek van de creatieve wereld en heeft anderzijds voldoende kennis van en ervaring met de robuuste cultuur binnen de technologie wereld. De Creative Technology Engineer is daardoor in staat om deze werelden bijeen te brengen met als doel om toffe, innovatieve produkten in de markt zetten. Want zeg nou zelf; wat heb je aan ideeën die niet of maar deels te realiseren zijn en aan geavanceerde produkten waar niemand op zit te wachten, U…?

De rol van een creative technology engineer